لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از کالای ایرانی

در کشور هند وقتی گاندی کشورش را وابسته به کالاهای خارجی و به عنوان یک مصرف کننده دید، بلافاصله دستور ممانعت از مصرف کالاهای خارجی را صادر کرد و ملت نیز با جان و دل به فرمان رهبر خود لبیک گفتن و این اتفاق در ژاپن بعد از جنگ جهانی و وقتی ژاپن به کشوری وابسته به کالاهای آمریکایی تبدیل شده بود نیز افتاد و به فرمان رهبر وقت ژاپن ملت تصمیم گرفتند به مدت ۵ سال از کالاهای خارحی استفاده نکنند و این داستان ادامه دارد.

امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «استفاده از کالای ایرانی» نامگذاری شده است، شعاری که واقعا هوشمندانه و راهکار حل مشکل اقتصاد کشور است. در بررسی تاریخ کشورهای توسعه یافته همچون هند –ژاپن – آلمان و … مشخص می شود، مسیری که برای رسیدن توسعه و تبدیل شدن به قدرتهای اقتصادی طی کرده اند، در سایه داشتن یک رهبر ملی – مذهبی و تفکرات توسعه ای آن و به تبع آن همکاری و حمایت ملت به دست آمده است.

رهبر معظم انقلاب با بینش و آینده نگری که دارند به این نتیجه رسیده اند برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت و رسیدن به جایگاه ممتاز در جهان که حق هر ایرانی می باشد، باید خود مردم شروع کنند و با استفاده از کالاهای داخلی موجب ایجاد اشتغال و تولید و توسعه اقتصادی کشور شوند و شعارهای سال نیز در همین راستاست.

 

تا زمانی مردم نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام نکنند و از طرفی تولیدکنندگان هم به ارتقای کیفیت کالاها اقدام نکنند عملا نمی توان امیدی به تحقق شعار سال امید داشت

 

شعارهای سال حقیقتا هوشمندانه و راهکاری برای نجات کشور هستند ولی متاسفانه با عدم توجه مسئولان و همچنین مردم عملا در حد شعار باقی مانده است. همانطوری که رهبر انقلاب در پیام نووزی امسال برای تحقق شعار سال به مردم و مسئولان تأکید داشتند؛ بنابراین باید همه مردم و مسئولان وارد میدان شوند.

در کنار همت مردم و تولیدکنندگان، مبارزه با قاچاق کالا باید مورد تأکید همه متولیان امر و مسئولان مرتبط باشد، زیرا اجناس خارجی به راحتی وارد کشور می‌شوند و همواره در این زمینه مشکل وجود دارد و نیاز به همت عمومی متولیان امر در مبارزه با قاچاق کالا هستیم.

اما نکته بسیار مهم این است که: « تا زمانی مردم نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام نکنند و از طرفی تولیدکنندگان هم به ارتقای کیفیت کالاها اقدام نکنند عملا نمی توان امیدی به تحقق شعار سال امید داشت». رسانه ملی و رسانه ها و مطبوعات و دستگاههای اطلاع رسان و فرهنگی در کشور باید در زمینه لزوم استفاده از کالای ایرانی فرهنگ سازی کنند و از طرفی حمایت از تولید کنندگان با ممانعت از ورود کالاهای خارجی مشابه که در داخل تولید می شود نیز می تواند بسیار کارساز باشد.

کفش چرمی با پوست مار پایتون
صنایع کیف و کفش چرم سی سی یکی از مجموعه های پیشرو در تولید کالای با کیفیت ایرانی است

یکی از بزرگترین مشکلات در کشور ما هم اخذ بالاترین مالیات از تولیدکنندگان است و سازمان امور مالیاتی فقط به دنبال وصول مالیات بوده و به فکر ایجاد شغل نیست، در حالی که نیاز است تمام دستگاه‌های مرتبط دست به دست هم دهند و از تولیدکنندگان حمایت کنند و حمایت با شعار دادن عملی نیست. بنابراین برای تحقق شعار سال ممانعت از ورود جنس خارجی باید به صورت جدی پیگیری گردد و اتاق اصناف و سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت معدن و تجارت به عنوان سه ضلع مثلث نظارت و کنترل بازار، وظیفه دارند در جهت فرهنگ سازی استفاده از کالای ایرانی اقدام کنند و در تمام واحدهای صنفی فقط کالای ایرانی عرضه شود تا حمایت از کالای ایرانی در حد شعار باقی نماند.

اصناف و بازاریان در این زمینه آمادگی لازم را دارند و خوشبختانه مردم و اصناف در کمپین « فروش کالای ایرانی و عدم عرضه کالای ایرانی» استقبال نموده و نشان داده اند که ایرانی می تواند کالای ایرانی مصرف کند. امید است با همت همگانی شاهد توسعه اقتصادی کشور باشیم.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید