نحوه مراقبت و نگه داری از کفش چرمی

برای اینکه کفش چرمی شما بعد از استفاده باز هم کیفیت و زیبایی اولیه خود را حفظ کند باید نکاتی را در استفاده و نگه داری از آنها در نظر داشته باشید. در ادامه نکاتی که در نگه داری محصولات چرمی به خصوص کفش چرمی باید در نظر داشته باشید بیان می شود.

نگه داری از کفش و سایر محصولات چرمی:

  1. یکی از مهمترین نکات در مورد کفش های چرمی، نحوه درست نگه داری از آنها است. با توجه به اینکه اکثر کفش های چرمی مجلسی، پس از مدت کوتاه استفاده ممکن است مدت زمان زیادی بدون استفاده باقی بمانند، باید به شیوه درستی از آنها نگه داری کرد.  برای این کار حتما از نگه دارنده های داخلی کفش استفاده کنید تا در طی گذشت زمان، حالت کفش چرمی تغییر یا کوچکتر نشود. در صورت نبود نگه دارنده های داخلی کفش می توان از روزنامه مچاله شده داخل کفش هم استفاده کرد تا شکل ظاهری کفش ثابت باقی بماند.
  2. کفش چرمی را هیچ وقت در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید و حتما در داخل منزل و داخل کمد و دور از نور مستقیم و رطوبت، نگه داری کنید.
  3. دمای مناسب برای نگه داری کفش چرمی، بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد است. دمای بالا یا پایین می تواند بر روی شکل و کیفیت کفش چرمی تاثیر منفی داشته باشد.
  4. در طورت خیس شدن کالای چرمی به خصوص کفش های چرمی، پس از پاک کردن رطوبت، اجازه دهید تا چرم در دمای اتاق و به صورت طبیعی خشک شود و هرگز از نور خورشید یا بخاری برای خشک کردن چرم استفاده نکنید.
  5. در صورتی که در چرم احساس خشکی می کنید، جنس چرمی را در یک کیسه پلاستیکی با یک سوراخ کوچک و همراه با چند قطره آب قرار داده و چند دقیقه همراه با کیسه بغلتانید. با این کار خشکی چرم از بین خواهد رفت و پس از چند بار استفاده به خصوص در مورد کفش های چرمی، به حالت قبلی خود باز خواهد گشت.
  6. به هیچ وجه چرم و کفش چرمی را با استفاده از موادی مانند پارافین، گلیسیرین و سایر انواع روغن‌های نامرغوب استفاده نکنید زیرا این مواد از مواد نفتی وشیمیایی تولید می شوند و باعث از بین رفتن بافت چرم می شوند.
  7. از اسپری های موجود در بازار برای براق کردن چرم استفاده نکنید زیرا هرچند در کوتاه مودت باعث زیبا تر دیده شدن محصول چرمی می شوند ولی در دراز مدت با از بین بردن حالت طبیعی چرم، بافت چرم را از بین می برند و عمر محصول چرمی را کاهش می دهند.
  8. لکه های جوهر و خودکار خیلی به سختی از روی طوح چرمی پاک می شوند پس سعی کنید تا حد امکان از برخود جوهر و خودکار با سطح چرمی جلوگیری کنید.
  9. کفی و سایر محصولات چرمی را در کیسه های پلاستیکی قرار ندهید زیرا به تدریج باعث خشکی یا کپک زدن آن شود.

 

نحوه درست پاک کردن پوتین چرمی

شستشوی محصولات چرمی:

همانطور که در نگه داری کفش و سایر محصولات چرمی باید دقت لازم را داشته باشید، برای شستشوی آنها نیز باید مواردی را مد نظر داشته باشید:

شستشوی چرم پرداخت شده:

با یک برس نرم، گرد  غبار و لکه های موجود بر روی سطح چرمی را پاک کنید. سپس با استفاده از یک پارچه نخی تمیز و خشک، تمام سطح را دستمال بکشید.

در مرحله بعد از ترکیب سرکه و شامپوی کودکان برای پاک کردن چرم استفاده کنید. برای ایجاد این ترکیب، از یک قاشق غذاخوری شامپو بچه و ۲۵۰ سی سی آب ولرم و۳ تا ۴ قطره سرکه، استفاده کنید.

پس از درست کردن ترکیب پاک کننده، از یک دستمال تمیز و خشک نخی استفاده کرده و این مایع را بر روی سطح چرمی بکشید و پس از پایان مجددا با یک دستمال نخی و تمیز خشک دیگر، تمام مواد پاک کننده را از روی سطح چرمی، پاک کنید.

هرگز کفش یا کیف چرمی را برای خشک شدن کنار بخاری یا نور خورشید قرار ندهید زیرا این کار باعث از بین رفتن رنگ و ترک خوردگی آن خواهد شد.

شستشوی چرم پرداخت نشده:

روش اول:

استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون. در این روش ابتدا سطح چرمی را با یک پارچه خشک نخی پاک کرده و روغن طبیعی را با استفاده از پنبه بر روی سطح چرمی بمالید. نیم ساعت پس از اینکار، می توانید با استفاده از یک فرچه خشک و تمیز، سطح چرمی را پاک کنید. استفاده از روغن زیتون باعث افزایش طول عمر چرم می شود.

روش دوم:

چرم وکفش چرمی خود را می توانید با صابون اسب بشویید. این صابون را از فروشگاه های لوازم اسب تهیه کنید. روش شستوی هم به این صورت است که با یک دستمال ,گرد وخاک وکثیفی کفش را گرفته ؛سپس اسفنج آغشته به کف صابون را به آرامی روی کفش چرمی بکشید. درنهایت با پارچه نخی ,کف صابون را از روی کفش پاک نمایید.در آخر کفش را جایی دوراز نورمستقیم آفتاب قرار می دهیم تا رطوبت آن گرفته شود.

 

روش پاک کردن درست چرم و کیف و کفش چرمی

 

دیدگاهتان را بنویسید