چرا باید از دمپایی طبی استفاده کنیم؟

دمپایی طبی نوعی کفش نرم و سبک است که برای استفاده در محیط های سربسته و گاها روباز مورداستفاده قرار می گیرد. در مناطق گرمسیری، استفاده از صندل به جای کفش در محیطهای روباز بسیار مرسوم تر است. اما چرا و در چه مواقعی استفاده از دمپایی طبی به جای کفش، توصیه می شود؟

در قسمت پای انسان، بیش از 500 ماهیچه، تاندون و رباط وجود دارد که استخوانهای موجود در پا را به یکدیگر متصل می کنند. جای شگفتی نیست که ساختمان پا را نمونه اعجاب انگیزی از مهندس می دانند.

شکل استخوان بندی پا

با توجه به شکل ظاهری پا می توان تا حدودی از سلامت یا وجود مشکل در پا مطلع شد، برای مثال وجود ناهنجاری در انگشتان پا یا غیر طبیعی بودن قوس کف پا می تواند باعث وارد امدن فشار غیرقرینه به قسمت هایی از پا شده و در نتیجه مشکلاتی از قبیل بروز زخم، تاول و میخچه، اختلال در نحوه راه رفتن و سائیدگی غیر طبیعی کفش را به وجود آورد.

پوشیدن یک کفش یا دمپایی طبی مناسب ، می تواند باعث اصلاح قوس پا یا سایر مشکلات پا شده و از درد و زخم های بعدی جلوگیری کرده یا حتی باعث درمان درمان آنها شود.

دمپایی طبی برای بیماران دیابتی و قلبی

دیابت یکی از مرسوم ترین بیماری های مزمن است که باعث کاهش جریان خون در پاها شده و سلامت آنها را تهدید می کند.

پای ناسالم باعث درد،‌ لنگیدن و فشارهای ناگوار روی مفاصل زانوها، لگن و ستون فقرات می شود و به صورت غیر مستقیم باعث کاهش فعالیت های جسمی میشود که این نیز به طور مستقیم  باعث ایجاد بیماری های قلب و عروق و سایر اندام های مرتبط می شود. باید توجه داشت که در طول فعالیت های روزمره، گاهی تا سی برابر وزن بدن بر روی پاها فشار وارد می شود.

چرا باید از دمپایی های طبی استفاده کنیم؟

  1. استفاده از دمپایی طبی باعث تحریک و افزایش جریان خون در پاها شود. اگر از درد اعصاب دیابتی رنج می برید، استفاده از دمپایی و صندل طبی می تواند بهترین راهکار برای کاهش درد وناراحتی مربوط به پا باشد. بر اساس یافته های موجود درباره نوروپاتی دیابتی، نوروپاتی، گردش خود در پاها را کاهش می دهد. یکی از راه های توصیه شده برای مقابله با این اتفاق، استفاده از کفش/صندل/دمپایی طبی است. شاید انتخاب و خرید یک کفش یا دمپایی طبی برای بستگان دیابتی خود، یکی از بهترین هدیه هایی باشد که می توانید به آنها بدهید.
  2. دمپایی طبی نه تنها به منظور تقویت و اصلاح قوس کف پا طراحی می شوند بلکه با استفاده از پاشنه های مناسب می توانند باعث تراز شدن پاها در افرادی که مشکل عدم تراز بودن پاها دارند، شوند. کفش و دمپایی های طبی در استفاده مداوم باعث کاهش اثراتی همانند صافی کف پا و همچنین التهابات کف پا می شوند.
  3. هزینه خرید یک جفت دمپایی یا کفش طبی مناسب بسیار کمتر از هزینه های جراحی پا است. استفاده از دمپایی های طبی در صورتی که پا درد دارید یا با مشکلات دیگری در ناحیه پا مواجهید، از مشکلات بعدی در سنین بالاتر پیش گیری خواهد کرد.
  4. درد پا با استفاده از کفش های طبی کاهش می یابد. به طور متوسط  هر انسان در طول روز بین ۵ تا ۱۲ هزار گام بر میدارد. بدون استفاده از کفش مناسب، این تعداد گام در طی یک روز آسیب های زیادی به پا وارد می کند. صندل های طبی، فضای کافی برای قسمت پنجه و انگشتان پا فراهم می آورند و از پاشنه هایی استفاده می کنند که باعث فشار پا به سمت جلو نشده و باعث ایجاد وضعیت مشکل ساز برای پا نمی شوند.
  5. کفش و دمپایی طبی باعث می شوند تا افرادی که از ناراحتی های پا رنج می برند، مجبور به کاهش فعالیت های بدنی نشود. زیرا بیماری هایی مانند پای صاف، التهاب غلاف کف پا، پینه، خارپاشنه و سایر بیماری های پا، به تدریج باعث کاهش فعالیت های بدنی و در نتیجه مشکلات بعدی جسمی و روحی  می شوند. استفاده از دمپایی یا کفش های طبی مناسب، با کاهش یا حذف این نوع ناراحتی ها، باعث می شوند تا این مشکلات پا، تاثیر منفی بر روی سایر قسمت های بدن، نداشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید